روش های درمانی زخم

وکیوم تراپی

وکیوم تراپی یک تکنیک درمانی جدید است که از فشار منفی کنترل شده برای ترمیم زخم ها استفاده می نماید . وکیوم تراپی زخم ترشحات و مواد مضر را از سطح زخم جدا کرده است و در یک سیستم بسته نگهداری می کند . در این تکنیک بیماران میتوانند در حرکت باشند و حتی این نوع درمان می تواند در منزل صورت گیرد . فومی که روی زخم گذاشته میشود دارای منافذ بازی بوده که برای تشکیل بافت جدید موثر می باشد . این فوم خاصیت هیدروفوبی (آب دوست) دارد و این خاصیت باعث می شود که ترشحات زخم را از بین منافذ آن به محیط خارج منتقل کند و در محفظه جمع آوری کند .

لیزر کم توان

لیزر درمانی کمتوان یک روش درمانی مکمل است که برای درمان درد و سرعت بخشیدن به بهبودی زخم استفاده میشود . نخستین بار در دهه 60 از لیزر کم توان برای درمان های پوستی استفاده میشد . لیزر های کم توان با توجه به اثرات درمانی روی التهاب ، سیرکولاسیون و ترمیم زخم می توانند تاثیر درمانی خوبی داشته باشند .

در حالی که دقیقا مشخص نیست که لیزر کم توان چگونه عمل میکند ، تصور میشود که کاهش التهاب با کاهش تعداد مواد شیمیایی سلولی و آنزیم های مرتبط با درد و التهاب مرتبط باشد . مکانیسم دیگر ممکن است به تحریک سلول ها برای افزایش تولید آنزیم های خاصی که بر تکثیر سلول ها و یا تقسیم سلول ها اثر می گذارد مربوط شود ، بنابراین افزایش سرعت بهبود زخم افزایش میابد . به نظر میرسد که اثرات لیزر کم توان با طول موج خاص خود لیزر درمانی ارتباط دارد . طول موج ایده آل یا دوز ، مدت زمان و محل درمان برای هر بیماری و زخمی منحصر به فرد است . تحقیقات نشان میدهد که به نظر نمیرسد درمان لیزر در سطوح زیر مقادیر دوز مناسب موثر باشد . دوز بالینی موثر لیزر های کم توان بنا بر تولید کننده متفاوت بوده و موضوعی برای تحقیقات بیشتر است . راه های انتقال اشعه آن به ناحیه مورد نظر به 5 طریق انجام میشود که مهم ترین آن تاابش از روی پوست و ورید است .

پلاسما درمانی

به طور کلی  پلاسما درمانی طیف گسترده درمانی در زمینه های مختلف از جمله درمان و زیبایی پوست و مو دارد . اما در زمینه درمان زخم نیز از این عنصر به راحتی نگذشتیم و از خاصیت ضد میکروبی و کلاژن سازی آن بهره بردیم و نتایج شگفت انگیزی را همراه آن به جای گزاشتیم .

از اثر گذار ترین فاکتور های مثبت آن میتوان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد . پلاسما به دو روش اثر باکتریوسیدال خودش را به معنی از بین و تخریب باکتری و سایر میکروارگانیسم ها را اعمال می کند . اول از طریق بمباران الکترونی که موجب تخریب دیواره سلولی باکتری می شود و محتویات سلولی را تخلیه می کند و روش دوم از طریق واسطه های شیمیایی است که توسط پلاسما ایجاد میشوند مثل اشعه UV ، اُزن ،ذرات باردار ،  میدان مغناطیسی ، رادیکال های هیدروکسیل ، اجزای اتمی و مولکولی برانگیخته که روی باکتریها ، قارچ ها ، ویروس ها و سایر پاتوژن ها موثرند و باعث نابودی آن ها می شوند . از پلاسما درمانی برای از بین بردن بایو فیلم های متراکم که به درمان آنتی بیوتیکی جواب نداده اند و همچنین جلوگیری از تشکیل بایو فیلم استفاده می شود .

دستگاه های درمان زخم

دستگاه لیزر کم توان

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دوکمه ی زیر کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

وکیوم تراپی

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دوکمه ی زیر کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

اوزون تراپی

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دوکمه ی زیر کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

پلاسما درمانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دوکمه ی زیر کلیک کنید

اطلاعات بیشتر

https://www.youtube.com/watch?v=XHOmBV4js_E

اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از کم هزینه ترین ، اثر بخش ترین ، راحت ترین و دردسترس ترین روش های درمان زخم است که خواص بی نظیر آن باعث شده که در اکثر زخم ها از آن برای درمان استفاده کرد . از تاثیرات اوزون در بدن میتوان به اثر ضد ویروسی ، ضد قارچی ، ضد باکتریایی و ضد انگلی آن اشاره کرد علاوه بر آن با خاصیت انعقادی که ایجاد میکند موجب القای خاصیت فیبرینولیتیک در بدن شود . اوزون در غلظت های بالا میتواند اثرات ضد التهابی داشته باشد و به دنبال آن درد را درآن ناحیه کاهش دهد . یکی از مهمترین اثرات اوزون خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که باعث افزایش فعالیت آنزیم هایی همچون کاتالاز و پراکسیداز می شود . اوزون در هر غلظتی که باشد می تواند باعث افزایش تولید اکسیژن و افزایش دسترسی آن در بافت های بدن شود . این موضوع اوزون تراپی را از سایر روش های درمانی متمایز میکند .